A legjobb autórádióval is megtörténhet, hogy idővel sercegős, pattogós lesz az adás. Előfordulhat, például belső antennánál, hogy a fűtés vagy az ablaktörlő bekapcsolásával egy időben sercegés hallatszik a hangszórókból.
Ha az antenna nem ludas, érdemes a testelést ellenőrizni
Természetesen először az antenna ellenőrzése kerüljön sorra. Ha az antenna „összeszedi” a zavart, érintkezési hibával némi többletfeszültséget, az mindenképpen interferenciát fog okozni és gyengül a hang minősége.
Ezért érdemes az antenna testelését ellenőrizni: közvetlenül az antenna mellett szokott letestelve lenni egy vezeték, ezt érdemes előbb lecsavarozni, majd alapos, szakszerű tisztítás után visszacsavarozni.
Még jobb, ha akad egy csere- vagy próbaantenna, amellyel ellenőrizhető, hogy esetleg a rádió a hibás-e. Fontos, hogy a próbaantennát is testeljük le, mielőtt bekapcsolnánk a rádiót! Jó ilyenkor egy szélvédőre ragasztható fajta, kiváltképpen, ha valamiért nem lehet külső antennát használni. Ennél a típusnál viszont a beltéri pára az, ami tönkreteheti idővel a csatlakozási pontokat.
Ha a testelés rendben, akkor ellenőrizzük a szigetelést
Olyan is előfordulhat, hogy megsérül valamikor az antenna vezetékének szigetelése. Ennek az a következménye, hogy az árnyékolás leér a karosszériára, ami olyan hurkot alakít ki, ami zavart képez.
De mit tegyünk akkor, ha az antenna szigetelése és testelése is rendben van, a sercegés, pattogás mégis hallatszik az autórádióból? Nos, akkor valószínűleg a rádió lesz a ludas.
Mit tegyünk, ha a rádió zavarszűrője adja meg magát?
Az autórádiókba jó ideje építenek már zavarszűrőt. Ez azonban, még pontosabban a benne lévő kondenzátor, elöregszik idővel, mint minden alkatrész, amin áram megy át. Ha ilyenkor akad egy külső szűrő, azzal már át lehet hidalni a problémát, de talán érdemes inkább új autórádiót vásárolni.
A zavarszűrés gyakran szakembert igényel, mert bemérhetetlen (szemben mondjuk egy antenna által fogott jel erősségével), és a próbálkozás útján történő hibakeresés hosszú órákig eltarthat. Vagy, ha az ember már rendelkezik rutinnal, viszonylag rövid idő alatt is megtalálja a hiba forrását.
Ha az antenna és a rádió is rendben van, ideje az autóra gyanakodni
A hibaforrások közé tartozhat maga a gépkocsi karosszériája is. Ritkább esetekben ugyan, mégis előfordul, hogy valamelyik csatlakozás korrodálódott el az autóban és ez okoz zavart a vételben. Ennek a kiszűrése még bajosabb, mint a korábban említett zavarszűrésé, és a javítás költsége is jócskán magasabb lehet. Ilyenkor azért felmerül a kérdés, hogy mennyire zavaró a sercegés. Aligha éri meg némi pattogás miatt a karosszéria felújítása.
Másfelől ha az autó valamelyik csatlakozása korrodálódott, akkor a hangfalakból hallható sercegés akár komolyabb probléma megelőzését is szolgálhatja, hiszen a rozsda nem áll meg.
Azaz az autórádió használata során jelentkező zavar akár még jól is jöhet. Összefoglalva: a testpontok ellenőrzése után, ha nem áll be változás, érdemes felkeresni egy márkaszervizt. Ők segíteni fognak.